Välkommen till bostadsrättsförening Lunsen 1 !
Välkommen till vår bostadsrättsföreningen som omfattar Smålandsvägen nr 1-15. Vi hoppas att du kommer att trivas här!
Här nedan finns viktig information för dig som nyinflyttad. Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta någon i styrelsen.
Här på hemsidan finns mycket information om föreningen och fastigheten.
Föreningen har totalt 86 lägenheter fördelat på 10 bostadshus, 5 runt gården med jämna nummer och 5 runt gården med udda nummer. Fastigheten byggdes i 1991 och ägs av bostadsrättsföreningen.
Du äger alltså inte din lägenhet utan det gör föreningen. Det du köper är rätten att bo i lägenheten, rätten att disponera den, vilket kallas nyttjanderätt. För denna betalar du en månadsavgift till föreningen.
Månadsavgiften är till för att betala din lägenhets del av fastighetens totala driftskostnader (el, uppvärmning, försäkring, skatt, räntor m.m.).
Månadsavgiften betalas i förskott.
Som medlem i bostadsrättföreningen ansvarar du för att din lägenhet hålls i gott skick och att fel som uppstår åtgärdas.
Föreningen svarar för det "yttre" underhållet av exempelvis fasader, yttertak och trapphus.
Mer detaljerad information om detta finns i bopärmen.
FÖRENINGEN
Styrelse
Driften av bostadsrättsföreningen sköts av föreningens styrelse, som väljs av medlemmarna på föreningens årsstämma. Den årliga föreningsstämman hålls oftast under juni månaden. Vilka som ingår i styrelsen och deras telefonnummer står på anslagstavlan i entrén i varje port.
Styrelsen informerar medlemmarna regelbundet via ett informationsblad och på denna hemsida.
Förvaltare
Föreningen har avtal med Fastighetsägarna för ekonomisk- och fastighetsförvaltning.
Det är även Fastighetsägarna som skickar ut avierna för din månadsavgift.
Vid första inbetalningen uppmanas du att välja ett betalningssätt via antingen autogiro, e-post eller e-faktura.
Felanmälan
Anmälan av fel i entréer, trappuppgångar, utomhus m.m. sker till Fastighetsägarna, anslag finns i trapphuset.
Mer information om hur du går tillväga finns HÄR
Jouranmälan
Vid akuta ärenden under dagtid, som behöver åtgärdas omedelbart, ringer du Fastighetsägarna 018-60 25 55
På icke ordinarie arbetstid, dvs måndag-torsdag 17-07, fredag 16-07 samt lördag, söndag och helgdag ringer du Fastighetsägarna på 0771-10 35 00
Med akuta fel menas de fel som kan vålla skador på person eller egendom, t ex vattenläckor eller allvarliga elfel.
Om du ringer jouren då läget inte bedöms vara akut, kan du bli ansvarig för kostnaderna för jourutryckningen.
Är du osäker kontaktar du någon i styrelsen innan du ringer.
(Ring i första hand till Björn Alm på 070-218 2364, därefter Erik Sindhöj på 070-288 9052.)
LÄGENHETEN
Strömavbrott i lägenheten
Om du drabbas av strömavbrott i lägenheten ska du i första hand kontrollera de automatsäkringar du har i lägenheten. Om felet inte finns där,
så kontaktar du någon i styrelsen som kan hjälpa till att kontrollera om en huvudsäkring har gått. Alla i styrelsen har nycklar till elrummen där huvudsäkringarna finns. När du anmäler ett jourärende om ett elfel som visar sig bero på en trasig säkring i din lägenhet får du själv står för utryckningskostnaderna.
(Om du har fast telefon via Comhem och modemet inte har ström kan du inte ringa från den anslutningen, utan får använda en mobiltelefon i stället.)
Hemförsäkring
Du är skyldig att ha en gällande hemförsäkring för din lägenhet.
Föreningen har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg för alla lägenheter i föreningen. (Tilläggsdel i hemförsäkringen)
Detta täcker skador på den egendom som du är underhållskyldig för enligt föreningens stadgar.
Nycklar till lägenheten
När du flyttade in ska du ha kvitterat ut nycklarna hos Certego på Fyrislundsgatan 68.
Förutom nycklar till lägenheten och övriga utrymmen får du även en låscylinder till bokningtavlan i tvättstugan.
Behöver du extra nycklar till din bostadsrätt? Kontakta styrelsens nyckelansvarig Björn Alm via mail här.
Han beställer dina nycklar för avhämtning hos Certego. Björn behöver namn, personnummer, telefonnummer och lägenhetsnummer (står högst upp på utsidan av lägenhetsdörren).
Extra nycklar (utöver de 3 som finns till varje lägenhet) bekostas av medlemmen själv.
Det är endast den som står tecknad på bostadsrätten som kan beställa/kvittera ut extra nycklar.
Kabel-TV
Alla lägenheter är anslutna till Tele2 (tidigare ComHem) och dess utbud av tv-tjänster. Föreningen har ett gruppavtal med Comhem.
I din månadsavgift ingår ett analogt basutbud på TV. (Se Tele2 hemsida för mer info)
Tecknande av digitala tjänster utöver basutbudet står lägenhetsinnehavaren själv för och kan tecknas hos Tele2.
(Gruppavtalet kan ge viss grundrabatt vid tecknande av sk. "Premiumtjänter, se mer på Tele2 hemsida)
Bredband
Föreningen har tecknat ett gruppavtal med Tele2 som ger varje lägenhet bredband med 100Mbit kostnadsfritt.
(Högre hastigheter kan tecknas av lägenhetsinnehavaren själv (gruppavtalet ger även viss rabatt vid tecknande))
Ett bredbandmodem skickas kostnadsfritt ut av Comhem efter kontakt med dem.
Telefoni
Alla lägenheter har via gruppavtalet med Comhem möjlighet att få en fast telefonanslutning i lägenheten utan extra kostnad.
Abonnemanget är kostnadsfritt och du betalar bara för de samtal du ringer.
(Denna typ av telefoni kallas IP-telefoni och telefonen kopplas in direkt i bredbandsmodemet, så du behöver även en "vanlig" telefon med sladd)
För dig som ringer mycket kan rabattavtal tecknas hos Comhem.
Andrahandsuthyrning
Du får inte hyra ut din bostadsrätt i andra hand utan att först ha ett godkännande från styrelsen.
Uthyrning via sk. "Airbnb" eller liknande är EJ tillåtet och styrelsen godkänner inga sådana uthyrningar
En otillåten andrahandsuthyrning medför att nyttjanderätten av lägenheten förverkats.
Här finns de dokument du behöver för att kunna ansöka om en andrahandsuthyrning.
Förändringar i lägenheten
Bostadsrättsinnehavaren får inte utan styrelsens tillstånd, utföra åtgärder i lägenheten som innefattar ingrepp i bärande konstruktion, ändring av
befintliga ledningar för avlopp, värme eller vatten, eller andra väsentliga förändringar av lägenheten/utemiljö.
Detta innebär att du alltid ska kontakta styrelsen i god tid innan du påbörjar ett förändringsarbete i din lägenhet eller utemiljö.
Styrelsen vill ha in ritningar och namn på företaget som utför arbetet. VVS-arbeten skall utföras av GVK-cerifierat företag.
Köksfläkt
Spiskåpan utgör en del av bostadens ventilation.
Du får inte byta ut den till en "vanlig" motoriserad köksfläkt som kopplas till ventilationen.
Den skulle då pressa in ditt matos till grannarna och förstöra balansen i ventilationssystemet.
En sk. kolfilterfläkt med återluft (dvs luften filtreras och blåser ut i köket igen) är dock godkänd att montera dit.
Glöm då inte att sätta dit en frånluftsventil i takhöjd vid spisen för att ventilationen fortfarande skall fungera
Ventilation/värme
Läs mer under Värme och ventilation.
Problem med avloppen
En av de viktigaste åtgärderna, för att undvika stopp i köksavloppen, är att inte spola ner icke vattenlösliga ämnen.
Matfett, olja och liknande kan vara varmt och lättflytande när det hälls ner i köksavloppet men stelnar snabbt och fastnar i avloppsledningarna.
Genom att då och då spola köksavloppet en stund med hett vatten kan många stopp förhindras.
Kaustiksoda eller annan "propplösare" får inte användas.
Matrester, kaffesump och liknade ska inte heller spolas ner i köksavloppen, utan skall kastas i ditt kompostkärl för tömning i soprummet.
Arbete med att åtgärda stopp av denna typ, som kräver medverkan av vår fastighetsförvaltare eller annan entreprenör, får du själv betala.
Parabolantenn
Parabolantenn får sättas upp först efter skriftligt tillstånd från föreningens styrelse. Styrelsen godkänner endast parabolantenner med en största radie av en meter och montering ska ske så att hela parabolantennen, det vill säga både tallrik och signalhuvud, befinner sig innanför balkongräcket eller avgränsningen av uteplats i markplanet. Antenn får inte fästas på fasaden på grund av risken för fuktskador.
Håltagning i fasaden
Du får inte själv göra några som helst ingrepp i fasaden. Vår fasaduppbyggnad är mycket ömtålig och dyrbara skador kan uppstå om ytan skadas.
Om något måste monteras på fasaden ska du först kontakta styrelsen för att få ett utlåtande och ett beslut.
GEMENSAMMA UTRYMMEN
Soprum
I föreningen finns två soprum som är avsedda för hushållssopor. I dessa soprum källsorterar du enligt de anslag som finns på väggarna.
Du får inte ställa några sopor utanför kärlen. Det finns en elektronikbur i soprumet på jämna sidan.
Grovsopor lämnar du vid en återvinningscentral, t ex i Boländerna eller Gottsunda.
Som grovsopor räknas allt som det inte finns ett kärl för i soprummet.
Tvättstugan
Det finns två tvättstugor på varje gård och tider bokas med en låscylinder på bokningstavlan i tvättstugan.
Tvättstugan är endast avsedd för medlemmarnas tvätt. Låscylindern får du tillsammans med lägenhetsnycklarna vid inflytt hos Certego.
Tvättstugan får endast användas under bokningsbara tider, d v s från 07.00 till 23.00.
Föreningslokal och övernattningsrum
Föreningen har en gemensamhetslokal på Smålandsvägen 17 som vi delar med BRF Lunsen 2 och 3 som kan hyras av alla medlemmar.
Rummet har stolar, bord, kökspentry, och det finns dusch/toalett i anslutning till rummet.
Medtag madrass/tältsäng, kudde/täcken och sängkläder om det ska användas för övernattning.
Kostnaden är 150 kronor per natt och du kan boka max 6 dygn i följd.
Nyckeln kan hämtas från:
# Ann-Cathrin Englin på Smålandsvägen 4, 018-42 98 62
Glöm inte att ta kontakt med Ann-Cathrin i god tid före !
Inom vårt område gäller parkeringsförbud, enligt skylt vid infarten, utom på förhyrda platser och gästparkeringen.
Gården är också en lekplats för barnen och för allas trivsel ska vi inte köra in där med bil i onödan.
Givetvis får man med försiktighet åka in och lasta i eller ur sitt fordon om vikt eller volym kräver det.
Föreningen har 63 parkeringsplatser, både med och utan elstolpe, och 40 garageplatser,
Önskar du hyra en parkeringsplats eller garage kontaktar du Git Amato på Fastighetsägarna på 08-617 76 00
under dagtid mån-fre. Eller mailar henna på Git.Amato@fastighetagarna.se
Två avgiftsbelagda gästparkeringar finns som vi delar med BRF Lunsen 2 och 3.
Motorvärmare/kupévärmare i garage och på parkeringar med motorvärmarstolpe
Motorvärmare och kupevärmare SKALL vara godkända och korrekt installerade samt ha en godkänd anslutningskabel vid användning.
OBS !! Det är INTE tillåtet att använda "vanlig" 220v kabel som kläms genom dörr eller baklucka, dessa kommer kopplas ur vid upptäckt.
Uppkomna försäkringsärenden orsakade av "felaktig/ej godkänd/felaktigt använd" utrustning kommer inte accepteras av föreningen, utan kommer till 100% att läggas på den som orsakat försäkringsärendet, inkl. de skador som ev. uppkommit på föreningens egendom/fastighet.
Barnvagn
Eftersom det inte finns några barnvagnsrum är det tillåtet att ställa barnvagnas under trappan.
Blockera inte entrén med barnvagnar eftersom det anses vara en brandsäkerhetsrisk.
Övriga vagnar och leksaker bör förvaras i det egna förrådet.
Inget annat än själva barnvagnar får förvaras i trappuppgången. Dvs. alla textilier/filtar/kuddar/åkpåsar edyl tas med in i lägenheten.
Det finns en säkerhetsögla på väggen att låsa fast barnvagnen i vid behov.
Cykelrum
Våra åtta cykelrum kan upplevas som trånga. Endast cyklar får förvaras i dessa rum. Det är förbjudet att parkera mopeder i cykelrum.
Fastighetsförråd
I flera av husen finns ett extra gemensamt fastighetsförråd på vinden. Här kan ni förvara vinter/sommardäck på bilen, utemöbler och annat.
Det är då viktigt att markera dina saker med ditt namn och lägenhetsnummer.
Medlemmarna i styrelsen har nyckel till fastighetsförråden, så be någon av dessa att låsa upp åt dig.
Grillning:
Du får på grund av brandrisken inte använda kolgrill eller gasolgrill på balkong eller uteplats, utan måste vara mer än 3 meter från huset.
Du kan med fördel använda din grill på gården på framsidan men även de nya fasta grillplatserna på varje gård går det bra att utnyttja.
Där finns även bord.
Styrelsen